History (from Greek ἱστορία, historia, meaning 'inquiry; knowledge acquired by investigation') is the study of the past. Events occurring before the invention of writing systems are considered prehistory. \"History\" is an umbrella term that relates to past events as well as the memory, discovery, collection, organization, presentation, and interpretation of information about these events. Scholars who focus on history are called historians. The historian's role is to place the past in context, using sources from moments and events, and filling in the gaps to the best of their ability. Written documents are not the only sources historians use to develop their understanding of the past. They also use material objects, oral accounts, ecological markers, art, and artifacts as historical sources. History also includes the academic discipline which uses narrative to describe, examine, question, and analyze a sequence of past events, investigate the patterns of cause and effect that are related to them. Historians seek to understand and represent the past through narratives. They often debate which narrative best explains an event, as well as the significance of different causes and effects. Historians also debate the nature of history and its usefulness by discussing the study of the discipline as an end in itself and as a way of providing \"perspective\" on the problems of the present. Stories common to a particular culture, but not supported by external sources (such as the tales surrounding King Arthur), are usually classified as cultural heritage or legends. History differs from myth in that it is supported by evidence. However, ancient influences have helped spawn variant interpretations of the nature of history which have evolved over the centuries and continue to change today. The modern study of history is wide-ranging, and includes the study of specific regions and the study of certain topical or thematic elements of historical investigation. History is often taught as part of primary and secondary education, and the academic study of history is a major discipline in university studies. Herodotus, a 5th-century BC Greek historian is often considered (within the Western tradition) to be the \"father of history,\" or, by some, the \"father of lies.\" Along with his contemporary Thucydides, he helped form the foundations for the modern study of human history. Their works continue to be read today, and the gap between the culture-focused Herodotus and the military-focused Thucydides remains a point of contention or approach in modern historical writing. In East Asia, a state chronicle, the Spring and Autumn Annals, was known to be compiled from as early as 722 BC although only 2nd-century BC texts have survived.
La historia de la era contemporánea describe una cierta perspectiva de la historia moderna. El término historia contemporánea ha estado en uso por lo menos desde el siglo XIX. En el contexto más amplio de su uso, la historia contemporánea es esa parte de la historia viva aún en la memoria. Basándonos en la vida humana, la historia contemporánea se extendería por un período de aproximadamente de 80 años. Obviamente, este concepto cambia en términos absolutos a medida que pasan las generaciones. En un sentido más estricto, la historia contemporánea puede referirse a la historia recordad por la mayoría de los adultos vivos, que se extiende cerca de una generación. Ya que la edad media de las personas que viven en la Tierra es de 30 años a partir de la actual (2015), aproximadamente la mitad de las personas que viven hoy nacieron antes de 1985. Desde la perspectiva de la década de 2010, por lo tanto, la historia contemporánea puede incluir el período desde mediados del siglo 20, incluyendo el período de posguerra y la guerra fría y que casi siempre incluyen el período de alrededor de 1985 para presentar el que está dentro de la memoria de la mayoría de las personas vivas. La época actual posee un carácter distinto de su actual. Más que la mayoría de los períodos de igual duración, es la consumación directa de los años inmediatamente anteriores. Se diferencia de ellos como la cosecha difiere del tiempo de las semillas Historia contemporánea del mundoEdwin Grosvenor Si bien ha habido logros científicos y logros humanitarios durante la edad actual (es decir, la edad moderna), la era contemporánea ha visto el progreso científico y político, no tanto en los que se ha originado como por lo que se ha desarrollado. Logros notables han sido aquellos que, como la re-definición de las nacionalidades y naciones y los avances tecnológicos en curso que marcaron el siglo 20. En la ciencia y la tecnológica contemporánea, la historia incluye principalmente los vuelos espaciales, la tecnología nuclear, láser y tecnología de semiconductores, el comienzo de la era de la información y las computadoras, y el desarrollo de la biología molecular y la ingeniería genética, y el desarrollo de la física de partículas y el Modelo Estándar de la teoría cuántica de campos. En la historia africana contemporánea, hubo el apartheid en Sudáfrica y su abolición, des-colonización, y una multitud de guerras en el continente. En la historia contemporánea de Asia, hubo la formación de la República Popular de China, la independencia y partición de India, las guerras de Corea y Vietnam, la actual guerra civil afgana, y el estacionamiento de fuerzas estadounidenses en Japón y en Corea del Sur. En el Medio Oriente, estaba en conflicto árabe-israelí, el conflicto entre el nacionalismo árabe y el islamismo, y en la (aún en curso) primavera árabe. En la historia europea contemporánea, había las revoluciones de 1989, que contribuyeron a la disolución de la Unión Soviética, y el actual proceso de integración europea.